Пристигане
Напускане
2 нощувки
2 Възрастни · 0 Деца 2 нощувки

2 нощувки

2 нощувки

Иконната изложба в Банско – от исторически аспект до сега

Как се е родила идеята да се уреди Постоянна Иконна изложба?

За разлика от останалите художествени школи, които са се развивали по време на Възраждането, Банската школа е продължила да се развива и след Освобождението. За това време, изпод изкусните ръце на майсторите излизат великолепни образци на иконописта и дърворезбата, които оставят ярка диря в националната памет.

Затова екип от специалисти в продължение на 10 години обикаля по църкви и манастири, събира информация, оригинални икони дело на майсторите от школата и прави фотокопия на стенописите, за които се знае, че са дело на Банската зографска школа.

През 1985 г. със събраните творби е организиран голям национален научен форум „Банско – художествен център”. Временната изложба била уредена в читалището на Банско и на нея били показани оригинални икони, фотокопия на стенописи, дърворезби и архитектурни произведения от Банската школа. Изложбата предизвикала толкова голям интерес, че малко след това била представена и в София, където пожънала същия, че и още по-голям успех.

Така в края на 1986 година се взело решение да бъде открита Постоянна Иконна изложба – гр. Банско.

Иконите били реставрирани, а експозицията намерила своя нов (и постоянен) дом в реставрираната сграда на метоха в Банско.

Банската художествено – резбарска школа се формира в края на XVIII век, а неин основател е Тома Вишанов – Молера. Той бил буден младеж, който имал възможността да изучава изкуство в Германия и Австрия, където се сблъскал с един различен свят и развил мислене и изучил техники, които не били познати в България.

Натрупал опит и запознал се отблизо с модерни европейски техники на живопис, Молера се връща в родното си Банско и започва да твори. Негово дело е изографисването на гробищната църква в Банско и църквата „Покров Богородичен” в Рилския манастир.

Според някой от изследователите на творчеството на Молера, негово дело е и резбования иконостас в гробищната църква в Банско, тъй като по това време в града не са работили резбари, а и стила на работа удивително прилича на модерния европейски стил на Тома Вишанов.

Молера използвал техники, които не били познати у нас и не се приемали много от обществото, затова синът му Димитър се отделя от стила, на който го е учил баща му и се връща към стария, по-консервативен светогорски иконопис.

Димитър Вишанов получава по-голямо признание в сравнение с баща си и се превръща е един от най-тачените майстори не само в Банско и околностите, но и извън пределите на страната. За популярността му говорят многото поръчки, които е изпълнявал през годините.

Негово дело са стенописите на параклиса в Рилския манастир – „Архангелски събор” и в църквата „Пчелино”, иконите в църквите в Банско, Лешко, Рилски манастир и други. Димитър бил много търсен и в Гърция, Сърбия и Македония, където и до днес могат да се видят икони, които са рисувани от прочутия майстор.

Най-вероятно икони и стенописи от Димитър Молеров има на още много други места в църкви и манастири из страната и в чужбина, но за жалост майсторът не се е подписвал под творбите си и е трудно да се докаже авторството.

Лека – полека около баща и син Молерови се оформила зографско – резбарска школа, към която се присъединили творци като Уста Велян и сина му Ангел Велянов, Димитър Сирлещов, Христо Гълъбов и други.

Школата се разраснала и се прочула надлъж и на шир, а майсторите били търсени в целия Балкански полуостров.

Сигурни сме, че ако сте на почивка в Банско едно от местата, които сте си набелязали за посещение е Постоянната Иконна изложба – гр. Банско. Сигурни сме също така, че лесно ще откриете информация къде се намира и какво можете да разгледате там.

И ние ще ви дадем информация за това, но първо ни се иска да поговорим за Банската зографска школа, която е една от основните причини днес да можете да се докоснете до уникалните икони и стенописи, които се намират в музейната експозиция.

Yникалните икони и стенописи в Банско | Lucky Bansko SPA & Relax

Да се върнем към Постоянната Иконна изложба – гр. Банско…

Връщаме се там, тъй като музейната експозиция е посветена както споменахме на зографите от Банската школа, и по-специално на творбите на основателя ѝ Тома Вишанов и сина му Димитър.

Експозицията е разположена в няколко зали, в които е проследена историята на Банската зографска школа.

Разглеждайки зала след зала ще ви направи впечатление как се е развивала школата през годините. Ще усетите еклектичния, модерен и новаторски стил на Тома Вишанов, нестандартния и нежен рисунък на творбите му, ще доловите промяната в стила в произведенията на сина му и внука му, ще се насладите на зографския талант на останалите членове на школата.

На централно място в Постоянната Иконна изложба – гр. Банско можете да видите оригинални икони от Тома и Димитър Вишанови, както и много документи и фотокопия от стенописи в църквите, в които са работили.

Интерес представляват и ктиторските портрети на Хаджи Вълчо и Лаврентий, които са били едни от най-големите ценители и дарители на Банската художествена школа, автентичен скицник на Молера, четки и други принадлежности за рисуване на някой от чираците на Молеровите.

Музейна експозиция в Банско | Lucky Bansko SPA & Relax

Освен в Постоянната Иконна изложба има ли къде друга да видите творби от Банската школа?

Често хора, които са посетили изложбата излизат от нея изключително силно впечатлени и търсят да разгледат още образци, излезли изпод ръцете на талантливите бански зографи.

Та, ако и на вас ви е интересно, след като разгледате изложбата можете да посетите най-голямата забележителност в Банско – църквата „Света Троица”. В нея се съхраняват икони от Димитър Вишанов, а стенописите в храма са дело на Уста Велян.

Банската зографска школа е и един от основните виновници за създаването на прочутия архитектурен стил Възрожденска укрепена къща. Къщите, които са се строили в Банско от средата на XVIII до средата на XIX век се отличават не само със специфичния си градеж (като непристъпна крепост), но и с това, че банскалии изографисвали чардаците, стаите, дори скривалищата на домовете си.

Една от най-интересните и красиви възрожденски къщи е Веляновата къща, която е не само представител на характерния архитектурен стил, но и е изографисана собственоръчно от Уста Велян – един от най-видните представители на Банската зографска школа. Във Веляновата къща можете да видите не само изключителните стенописи на майстора, които и днес греят в силни и ярки цветове и разказват истории, но великолепни дърворезбовани тавани, които също са дело на майстора.

Банско е съхранило за поколенията един цял квартал, където са разположени възрожденски къщи, които са построени в стила на Банската укрепена къща и във всяка от тях можете да откриете стенопис или дърворезба, дело на майстор от Банската художествена школа.

Не пропускайте да разгледате и къщата на самия основател на школата, Тома Вишанов, ако искате пътешествието ви за опознаване на таланта на банските майстори да е пълно.

И накрая… полезна информация

В началото ви обещахме информация на Постоянната Иконна изложба – гр. Банско. Макар, че сме убедени, че лесно ще откриете музея и сами, все пак да кажем, че иконната експозиция се намира на улица „Яне Сандански” 3.

Снимка на икони от Иконна изложба | Lucky Bansko SPA & Relax

Изложбата е отворена от вторник до събота от 9.00 до 17.00 часа. Почивката е от 12.00 до 14.00 часа, а почивните дни са неделя и понеделник.

Ако посетите Постоянната Иконна изложба през втората сряда от месеца, ще можете да я разгледате напълно безплатно. През останалите дни входната такса е 3 лв. за възрастни и 2 лв. за студенти и ученици. Ако имате желание, от музея организират беседи на няколко езика – български, английски, руски, френски и немски, като беседата на български е 5 лв., а беседите на чуждите езици е 10 лв.

Обектът осигурява достъпна среда и за хора с увреждания.

Постоянната Иконна изложба е част от стоте национални обекта и има печат, които можете да вземете от къщата – музей „Никола Вапцаров”.